078-6145966 landvanvalk@ehcfysio.nl

Spanningshoofdpijn

Uitgelicht: Spanningshoofdpijn

Bijna iedereen heeft weleens hoofdpijn: als je slecht hebt geslapen, je neus verstopt zit of lang achter de computer hebt gezeten. Vaak gaat hoofdpijn snel weer over, maar soms blijft de pijn langer hangen dan je zou willen.

Als de hoofdpijn chronisch wordt of vaker terugkeert, kan die je belemmeren in het dagelijks leven. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn. Spanningshoofdpijn komt bijvoorbeeld vaak voor. Ook kan hoofdpijn ontstaan door migraine of medicijnen. Bij clusterhoofdpijn heb je last van heftige pijnscheuten op rondom je oog. Ook kan je last hebben van hoofdpijn bij je oor.

Migraine en spanningshoofdpijn zijn de meest voorkomende primaire soorten hoofdpijn. Er zijn veel therapeutische mogelijkheden voor de behandeling van hoofdpijn, waarvan medicamenteuze behandeling en fysiotherapie het meest voorkomend zijn.

Binnen de hoofdpijnklachten is spanningshoofdpijn, in het engels Tension Type Headache (TTH), een veel voorkomende vorm. Een betere benaming hiervoor is spierspanningshoofdpijn. In één jaar krijgt 42% van de mensen last van deze hoofdpijn voor een kortere of langere periode. Deze spierspanningshoofdpijn kenmerkt zich onder andere door:
drukkende en knellende pijn, niet pulserend,
meestal aan beide kanten van het hoofd,
niet misselijkheid,
vaak geen overgevoeligheid voor licht of geluid.

Spanningshoofdpijn of spierspanningshoofdpijn ontstaat door een langdurig aanspannen van de nek- en schouderspieren. Vaak zullen die spieren gespannen aanvoelen en of drukpijnlijk zijn. Door verschillende oorzaken kunnen de spieren overbelast worden waardoor er triggerpoints kunnen ontstaan.

Triggerpoints staan in de volksmond bekend als spierknopen. Het zijn eigenlijk plaatselijke verkrampingen in spieren, waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat. Van buitenaf zijn deze spierknopen voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Wanneer je er druk op geeft, kan dit een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam. Deze triggerpoints kunnen vervolgens tot hoofdpijn leiden..

Dry needling kan heel goed ingezet worden om de triggerpoints te behandelen. Voor meer informatie over dry needling, klik je hier!